25-04-2025

Van Dun Advies: van agrarisch specialist naar strategisch kennispartner voor ondernemers

Van Dun Advies groeit. En dat is geen toeval. In een markt die verandert door steeds strengere regels, maatschappelijke druk en complexe vergunningstrajecten zoeken ondernemers een partij die vooruitdenkt en meebeweegt. "Van Dun Advies heeft zich ontwikkeld van agrarisch specialist tot breed adviesbureau - met oog voor de ondernemer, de omgeving én de toekomst." Directeur Peter Monster aan het woord.

Tien jaar geleden was het werkgebied van Van Dun Advies nog grotendeels agrarisch. “In de beginjaren kwamen we vooral bij boerenbedrijven die wilden uitbreiden,” blikt directeur Peter Monster terug. Hij ziet dat agrarische ondernemers steeds vaker op een kruispunt staan: doorgaan, stoppen of het roer omgooien. “Voor hen is het belangrijk dat er iemand naast  je staat die je situatie begrijpt en de weg kent. Wij zijn die strategische kennispartner aan de zijde van de ondernemer.”

Ander speelveld
Die rol is anno 2025 breder dan ooit. Door maatschappelijke druk op het buitengebied, stikstofproblematiek en ruimtelijke vraagstukken is het speelveld veranderd. “We zien steeds verschuivingen van landbouw naar recreatie, natuur en woningbouw. Agrariërs zijn ook ondernemers die moeten  inspelen op veranderende kaders. De vraagstukken die daarbij horen zijn vaak complex en raken meerdere disciplines. Onze brede kennis op het gebied van ruimtelijke ordening, milieu, vergunningen en landschappelijke ontwikkelingen maakt ons verder tot een interessante kennispartner voor ondernemers in meer sectoren dan alleen de agrarische.”

Groei met een doel: sterker adviseren
Deze ontwikkeling vraagt volgens Peter Monster om meer dan één adviseur op de werkvloer. “We helpen ondernemers navigeren tussen de belangen, regels en mogelijkheden” zegt hij. “Daarvoor heb je specialisten uit meerdere vakgebieden nodig – van planologie tot milieukunde. Die kennis halen we actief in huis, zodat we zelf kunnen blijven schakelen.”

De groei van Van Dun Advies is volgens hem geen doel op zich, maar een middel om betere oplossingen te bieden. “We willen kennis vasthouden, verdiepen en verbreden. Zo blijven we relevant voor onze klanten. Groei geeft ook ruimte aan medewerkers om door te groeien, zich te specialiseren of nieuwe rollen op zich te nemen. Wat blijft, is dat klanten weten wie hun adviseur is. Persoonlijk contact en betrokkenheid zijn voor ons vanzelfsprekend.”

‘Altijd in beweging, net als de ondernemers die we bijstaan’
Groei betekent volgens Peter Monster ook: openstaan voor samenwerking of overname als dat meerwaarde biedt. “We zijn geen investeringsclub met een zak geld om bureaus op te kopen,” benadrukt hij. “Maar als een partij met ons in gesprek wil, luisteren we graag. Eerdere overnames, zoals: Van Gerwen Advies en Sigma Engineering laten zien dat we zorgvuldig en mensgericht samenwerken.” Die aanpak loont. Klanten bleven, medewerkers bleven en het bureau werd inhoudelijk sterker. “Beide bedrijven zijn goed geïntegreerd, naar tevreden van de medewerkers en de oud-eigenaars. Een overname is voor ons een succes als een bedrijf goed integreert en zich weer door ontwikkelt.”

Voor nieuwe overnames zoekt Van Dun Advies bureaus met adviseurs of ingenieurs die specialistische kennis inbrengen. “Denk aan akoestiek, water, gebiedsontwikkeling of bouwkunde. Daarmee kunnen we sneller schakelen en meer regie houden in onze projecten.” Hij benadrukt wel kritisch te zijn. “Een bedrijf moet echt passen bij ons.”

Betrokken bij mensen
Peter Monster speelt in dit alles zelf een verbindende rol. Hij begeleidt de interne groei, voert overnamegesprekken en draagt zijn klanten stap voor stap over aan de nieuwe generatie adviseurs. “Ik heb me vijf jaar gecommitteerd aan deze transitie. Het is mooi om te zien hoe jongere collega’s met vertrouwen het stokje overnemen.”

Waar de meeste adviseurs binnen Van Dun Adviesgroep inmiddels meerdere sectoren bedienen, blijft voor Peter Monster zijn betrokkenheid bij de agrarische sector onverminderd. “De agrarische wereld verandert ingrijpend. Waar ik vroeger in één straat tien boerenklanten had, zie je nu leegstand en gebrek aan opvolging. Dat raakt me. Maar het onderstreept ook onze rol: ondernemers helpen koers te houden in een omgeving die voortdurend beweegt.”

Toekomstgericht adviseren
Van Dun Advies kijkt realistisch naar de toekomst. Verdubbelen hoeft niet, maar gezonde groei is wel het streven. “We willen als kennispartner dichtbij ondernemers blijven staan,” besluit de betrokken directeur. “Met inhoudelijke expertise, korte lijnen en oprechte betrokkenheid. Dáár zit voor ons de meerwaarde.”

 

 

Ik wil contact